pvdwoestijne.reismee.nl

Tafelberg

22e dag Vanmorgen is het windstil, helder en zonnig. Voorspelling is 25 gr in Kaapstad. We vertrekken dus om 7.45 vanaf het hotel. Alle reisgroepen die de afgelopen dagen dit programmapunt hadden uitgesteld, gaan vandaag ook naar boven, er stonden al 3 bussen. Ondanks de drukte zag Liz kans ons toch vrij snel aan kaartjes te helpen en stonden we 8.45 hr boven. We hadden een jas of vest meegenomen maar deze kon in de tas blijven. Het was een heerlijke temperatuur en het uitzicht op de stad was uitstekend. Hoewel ik twee keer eerder op een vrije dag van zakenreizen op de tafelberg ben geweest, is deze herhaling maar nu samen weer een bijzonder mooie ervaring. Terug beneden na 1,5 hr stond er een file van bezoekers en toeristen, het vroeg opstaan hiervoor was dus niet voor niets. Na de tafelberg bezochten we de botanische tuinen van Kirstenbosch. Een groot aantal verschillende bomen en planten staan op deze tijd van het jaar in volle bloei. Het was dan ook een mooie gelegenheid om foto's te maken van al deze planten. Als laatst stond er een bezoek gepland aan een tehuis voor gehandicapte kinderen in de township Khayelitscha. Het grootste deel van deze township bestaat uit keurige stenen huisjes en de wegen zijn geasfalteerd. Dit bezoek is mede opgezet om de organisatie te steunen. Tijdens het bezoek bleek dat de toegepaste hulpmiddelen voor deze kinderen weinig afwijkt van die in Nederland. (Een van de groepsleden bleek deskundige op dit gebied) Er bleken ook een paar volontairs te werken vanuit UK en VS. Vanavond hebben we een afscheidsdiner en morgenochtend is een bezoek aan Robbeneiland gepland. Morgenmiddag vrije besteding, daarna kunnen we in 3 apart geboekte kamers onszelf gereed maken voor de terugreis. Dit is dan ook het laatste verslag. Het was een fantastische reis, heel veel van Z.A. gezien, Liz heeft ons veel geleerd van de veelheid aan culturen en gewoontes in dit land. We verlangen nu weer naar huis maar het zal moeilijk worden om afscheid te nemen van het zonnige warme weer.

Cape point

21e dag Kaap de goede hoop of Cape point is een symbolisch punt waar je als Z.A. toerist geweest moet zijn. Dit is niet het meest zuidelijke puntje maar is het gebied waar Jan van Riebeek een kolonie heeft gesticht om groenten en fruit te verbouwen voor de doorreis naar Indonesië. De tocht heen en terug beslaat de gehele dag. Het is zonnig weer, temperatuur in Kaapstad is 23 gr. Er staat een harde wind. Het eerste deel van rit heen gaat langs de Atlantische kant en is een van de mooiste kustwegen, met steile rotspartijen en baaien. Hoewel ik deze tocht eerder heb gemaakt op een vrije dag tijdens een zakenreis, is het toch weer bijzonder mooi om dit te herhalen. We rijden langs de gebieden waar de eerste kolonisten de groenten en fruit verbouwden. We stoppen voor koffie bij een havenplaatsje en voor de lunch bij een marine haven waar even verderop een locatie is waar kleine pinguïns te zien zijn. We zijn daar niet de enige toeristen, het is dringen om een foto te maken. Het zuidelijke gedeelte van het gebied is verklaard als natuurgebied, veel planten staan volop in bloei. Aangekomen bij Cape Point is het nog drukker dan bij de pinguïns. De grote houten borden kaap de goede hoop en cape point vormen voor iedereen een trekpleister om op de foto te gaan. We moeten dan ook nogal wat moeite doen om als groep daar een foto te kunnen maken. Op de foto is te zien dat je moeite moet doen om staande te blijven in de harde wind, omdat de wind aanwaait over de koude Atlantische golfstroom hebben we de jas echt nodig. Vanaf het torentje op het hoger gelegen deel op de punt heb je een uitzicht over de zee waar twee oceanen samenkomen; Atlantische en Indische oceaan. Terug in Kaapstad heeft een deel van onze groep gekozen om te eten in een restaurant aan het waterfront. Morgen staat de tafelberg op het programma, het is nog onzeker of dit doorgaat, de afgelopen dagen was de kabelbaan buiten bedrijf vanwege de harde wind.

Stellenbos en Franshoek

20e dag Na de afwezigheid van wifi hadden we ook nog te maken met een probleem aan de server van reismee, gelukkig is dit nu eindelijk opgelost. Vanmorgen om 8.15 vertrokken naar Stellenbos. In de bus heeft Liz ons bijgepraat over de geschiedenis en overige zaken betreffende Stellenbos. De twee kenmerkende zaken van Stellenbos zijn; de universiteit en de wijngebieden. Wij krijgen 3 uur om Stellenbos te bekijken. Dit blijkt ruim voldoende. In de bouwstijl van de huizen is veel van Nederland te herkennen. We zijn ook nog een huis binnen geweest dat was ingericht als museum, gebouwd omstreeks 1750 en toebehoorde aan een procureur. De meeste antieke voorwerpen zijn afkomstig uit Nederland of Europa. Een half uur verderop ligt het dorp Franshoek, bekend als emigratie plek van de Franse Hugenoten. Na een bezoek aan het monument hebben we daar de lunch gebruikt. Zowel Franshoek als Stellenbos zijn welvarende dorpjes of stadjes, het merendeel van de inwoners is blank, er rijden opvallend veel dure auto's rond. Volgens Liz zijn beide plaatsen de laatste 20 jaar sterk veranderd door de opkomst en toename van toeristen. Op de terugweg naar het hotel hebben we een excursie op een wijnboerderij gehad met aansluitende proeverij. Na de uitleg van het hele proces van wijn productie is de proeverij een belevenis. De lokale gids geeft veel informatie over de verschillen in de 5 verschillende wijnen die we proeven.

Naar Somerset via Hermanus

19e dag Vandaag worden we gewekt door de wake up call, normaal worden we een kwartier vroeger gewekt door de IPhone. Doordat de telefoon geen bereik had in dit oord stond de tijd een uur later, de wintertijd in Nedeland en dachten we eerst dat de call een uur te vroeg was. Vandaag gaat de reis van Oudshoorn naar Somerset vlakbij Stellenbos, via Hermanus baai. Aanvankelijk rijden we door bergen en langs hoogvlakten, het klimaat is hier erg droog. Hier en daar loopt er een struisvogel, de planten staan in volle bloei. Fel paars, oranje, rood en geel kleuren de vlaktes van de bloemen. Liz zorgt af en toe voor een stop op een mooi uitzichtpunt. Na de bergen en hoogvlaktes krijgen we een vruchtbaar landschap met grote gele vlaktes tarwe, deels geoogst. We stoppen ook even bij het plaatsje Swellendam, als derde plaatsje na Kaapstad en Stellenbos gesticht door een Nederlander. Veel invloeden van Nederlanders zijn terug te vinden in de bouwstijl van huizen en kerkjes. We rijden door tot de kustplaats Hermanus. Dit stadje ligt aan een baai met over een groot deel een toeristische boulevard met veel visrestaurants. De lunch smaakte dan ook voortreffelijk. De baai staat erom bekend dat er op dit tijdstip van het jaar walvissen te zien zijn. Iedereen van de groep heeft hier dan ook van dichtbij of verderaf walvissen gezien. We hadden ruim de tijd om te genieten van de mooie omgeving en het lekker zonnige weer. Het laatste deel van de reis, van Hermanus naar Somerset, loopt vlak langs de kust op 30-60 mtr boven de zeespiegel. Onwaarschijnlijk mooi. We zagen zelfs van dichtbij een walvis die ook zijn geweldige staart liet zien. Ondanks de lange rit hebben we een hele mooie dag gehad. In feite zou je op diverse plaatsen een aparte vakantie kunnen doorbrengen. Het hotel waar we zojuist zijn aangekomen is prima verzorgd, we blijven hier twee nachten.

Oudshoorn

18e dag Vanuit Knysna vertrekken we richting Oudshoorn. We volgen nog een deel van de tuinroute, met hier en daar een schitterend uitzicht over zee. Na een uurtje bereiken we een bergrug met een bergpas van 800mtr. Deze bergrug vormt de afscheiding van de kust naar het binnenland, daarachter ligt een hoogvlakte begrensd in het noorden door de Swartberge. Het klimaat en de plantengroei is totaal anders; droog en warm, vetplanten en dergelijke. In dit gebied, de kleine karoo komen veel struisvogel boerderijen voor. Zoals alle rondreizen in dit gebied gaan wij ook naar de struisvogel boerderij die geheel is ingericht op het toerisme. We krijgen een rondleiding waar we worden bijgepraat over alles wat de struisvogel aangaat, inclusief het gebruik van de veren op de dameshoeden vroeger. De liefhebbers kunnen ook nog op een struisvogel zitten en gefotografeerd worden. Tenslotte krijgen we ook nog een struisvogel race te zien. De boerderij heeft 32 mensen in dienst voor het toerisme en 16 voor de boerderij zelf. Iets voorbij Oudshoorn stoppen we bij "Kobus se gat" voor de lunch. Het barbecue vlees en overige gerechten waren voortreffelijk. Als attractie organiseerde Kobus ook een tocht naar de Swartberg pas. Deze pas vormt een doorgang naar het noorden, is gemaakt in 1880 en wordt nu alleen nog door lokale bewoners gebruikt. De weg is onverhard. Vervolgens was er nog een optioneel bezoek aan een grot. André bracht ons naar de Lodge waar we 1 nacht zullen verblijven. De lodge is schitterend gelegen tussen de bergen. De eigenaar heeft werkelijk alles gedaan om het voor de toeristen aantrekkelijk te maken en is daar goed in geslaagd. Overal staan klimrozen in volle bloei, de bloemen zijn zeldzaam vol en groot. Iedereen wilde hier wel langer blijven dan 1 nacht, vooral ook met dit mooie weer en aangename temperatuur.

Knysna boottocht

17e dag, Vandaag een vrije dag om uit te slapen of deel te nemen aan een van de optionele toeristische attracties. Een aantal van de eerder omschreven activiteiten vallen onder de extra's, zoals ook deze opties. Wij hadden gekozen voor de boottocht en wandeling. Bij Knysna stroomt een rivier in de oceaan, er is hier een uitmonding naar zee die lijkt op een Noorse fjord. Een smalle opening naar zee, geflankeerd door vrij steile kliffen van ongeveer 200 a 300 mtr hoog. Iets verder landinwaarts ligt een meer met een aantal schiereilanden. De boottocht startte ongeveer 1 km vanaf het hotel. Het bleek dat er ook een aantal mensen van een Fox reisgezelschap hadden ingeschreven voor deze optie. Vlak voor het inschepen ging het regenen. Gelukkig werden er doorzichtig plastic schermen neergelaten zodat de open zijkanten niet al te veel regen binnen lieten. Het uitzicht was daardoor behoorlijk beperkt, bovendien zorgde de grijze regendeken voor een verdere zichtbeperking. De gids (niet onze gids) draaide haar ingestudeerde verhaal af met een lach, alsof het zonnig weer was. Op de schiereilanden waren huizen te zien die we in Nederland betitelen als de "goudkust". Liz had ons ook al verteld dat hier in Knysna veel "oud geld" aanwezig is. Aan het eind van het meer, vlak bij de kliffen was een restaurant met aanlegsteiger. We konden daar met gereedstaande overdekte wagens voorzien van banken en overkapping naar boven gebracht worden. Uiteraard stapten alle toeristen in de wagens, omhoog lopen in de regen was niet zo aantrekkelijk. De gids vertelde ons dat er minimaal tien mensen op de open auto moesten zitten, zonder dat zou de auto onvoldoende grip hebben op de steile helling. Niemand had zin om in de regen te gaan, dus bleef iedereen zitten. De meeste mensen van de fox groep verloren als eerste hun geduld en stapten uit om te gaan lunchen in het restaurant De overgeblevenen (waarvan alle SRC deelnemers) nieuwsgierig naar de afloop bleven zitten. Uiteindelijk werden er een aantal mensen van het keukenpersoneel opgetrommeld om op de auto te gaan zitten en zo zijn we toch in de regen naar boven gegaan. Het uitzicht op de kliffen is fantastisch mooi, aan de ene kant de oceaan aan de andere kant het meer met de mooie huizen op de eilanden en aan de oevers. Zelfs bovenop de kliffen staan prachtige huizen en vakantie verblijven. Dit alles in schril contrast met de krottenwijken bij binnenkomst van Knysna over de toegangsweg. De toegang vanaf de oceaan naar Knysna is erg smal met gevaarlijk rotsen. Van het aantal zeeschepen die hier een poging hebben ondernomen om aan te meren zijn er een aanzienlijk aantal vergaan op de rotsen. Knysna was dan ook een van de gevaarlijkste havens ter wereld. Uiteindelijk is besloten dit als verboden gebied te verklaren voor zeeschepen. De regen was inmiddels gestopt en we konden na de afdaling met mooie uitzichtpunten, de lunch genieten in het restaurant. Het eten in het restaurant (inbegrepen in deze attractie) was fantastisch. Bij terugkomst stonden Liz en André met de bus ons op te wachten, ze was ongerust dat we helemaal nat geregend waren en door de regen naar het hotel moesten lopen. We voelen ons gelukkig dat we een gids hebben getroffen die zo begaan is met de groep.

Walvis spotten

16e dag Vandaag de tuinroute naar Knysna. De tuinroute is zo genoemd vanwege de grote variatie van planten en bomen op deze route. Erg opvallend zijn dan ook de verschillende bomen en heesters waarvan de meeste in kleurrijke bloei staan. We vertrekken dus vanuit Port Elizabeth, waar we op het bordes van het hotel de zwaar beladen container schepen zien binnen lopen en de carferries zien vertrekken. We rijden nog een rondje door de stad, de oude gebouwen die er zijn stellen niet zoveel voor. We staan nog even stil bij een monument voor Mandela en maken wat foto's. Onderweg stoppen we bij een toeristisch punt aan de kust waar we een wandeling hebben over de rotsen, het pad is geëffend met trapjes etc. voor de toeristen. Na enige tijd lopen komen we bij drie hangbruggen met overspanningen van ongeveer 30 mtr. Andere reisgezelschappen komen ook terecht op dit punt, we ontmoeten Nederlanders van Fox en ook nog een Duits gezelschap. Na terugkomst van de wandeling met prachtige plaatjes op zee, kunnen we in het restaurant de gereserveerde lunch nuttigen. Zo'n drie kwartier van Knysna komen we in een dorp waar we walvis spotten hebben gepland. Opvallend is dat we bij veel activiteiten moeten tekenen dat we afstand doen van al onze rechten om te claimen. Waarschijnlijk is dit wel eens mis gegaan en uit voorzorg moeten we dus tekenen voor iedere activiteit met enig risico. We krijgen allemaal een zwemvest om, voor het geval dat. Het bootje waarin we gaan is niet al te groot, er staan ongeveer 5 bankjes op rij en op ieder bankje zijn 5 personen gepland. Het bootje is van het type platbodem en ligt op het strand op ons te wachten. Als iedereen heeft plaatsgenomen wordt hij van de kant geduwd door een trekker (het bootje staat op een kar waar het vanaf glijdt zodra het water voldoende draagkracht biedt. Het bootje is redelijk kort, dus alle golf bewegingen hebben veel invloed op de bewegingen van de boot. Na een uur varen hebben we nog niets gezien. De bestuurder van de boot staat in contact met andere toeristen bootjes dit bleek uit het feit dat we opeens met volle vaart verder uit de kust gingen en bij een ander bootje terecht kwamen. Hier was dus een walvis te zien. Na even wachten werd ons geduld beloond, van vlakbij zagen we om beurten een walvis met jong boven water komen. Het jong was ongeveer 3 maanden oud en gebruikt volgens de gids 400 ltr moedermelk per dag en groeit daardoor 30 cm per dag. Het jong is geboren in de buurt van Mozambique en ze zijn op weg naar Antarctica, nog 4000 km. Na zo'n 10 minuten in de buurt van de walvis zijn we teruggekeerd, we zaten ongeveer 15 km uit de kust op de Indische oceaan. Eenmaal retour bij de kust voeren we vlak langs rots plateau's, op deze plateau' s krioelde het van de Afrikaanse pelsrobben, ik schat wel enige duizenden. Prachtig om te zien zo van dichtbij vanuit zee. Na terugkomst aan land zijn we doorgereden naar een hotel in Knysna, in de provincie Westkaap.

Addo elephant park

15e dag Vandaag gaan we naar Port Elizabeth. Helaas moeten we een grote omweg nemen omdat de weg naar port Elizabeth op verschillende plaatsen is weggeslagen door de waterstromen van de overvloedige regenval in de afgelopen dagen op die plek. We moeten dus op tijd vertrekken (7.00 hr) om op de afgesproken tijd bij het Addo elephant park te zijn. We arriveren daar om 1hr, de safari begint om 2hr. Dit is onze laatste safari van deze vakantie. Het Addo elephant park is het op 2 na grootste park van Z.A. en heeft afmetingen ongeveer zo groot als Nederland. We hebben daar weer een groot aantal verschillende diersoorten gezien. De grote jeep met ruimte voor 18 personen legde een behoorlijke afstand af, de wegen gedeeltelijk geasfalteerd en ongeasfalteerd waren van behoorlijke kwaliteit, beter zelfs dan in Kruger. Het mooie weer en de grote hoeveelheid wild maakten ook deze safari tot een succes. Na de safari zijn we doorgereisd naar Port Elizabeth, het hotel waar we zitten ligt op 200 mtr van de boulevard. Vanavond gaan we op de boulevard wandelen en eten.