pvdwoestijne.reismee.nl

Naar Somerset via Hermanus

19e dag Vandaag worden we gewekt door de wake up call, normaal worden we een kwartier vroeger gewekt door de IPhone. Doordat de telefoon geen bereik had in dit oord stond de tijd een uur later, de wintertijd in Nedeland en dachten we eerst dat de call een uur te vroeg was. Vandaag gaat de reis van Oudshoorn naar Somerset vlakbij Stellenbos, via Hermanus baai. Aanvankelijk rijden we door bergen en langs hoogvlakten, het klimaat is hier erg droog. Hier en daar loopt er een struisvogel, de planten staan in volle bloei. Fel paars, oranje, rood en geel kleuren de vlaktes van de bloemen. Liz zorgt af en toe voor een stop op een mooi uitzichtpunt. Na de bergen en hoogvlaktes krijgen we een vruchtbaar landschap met grote gele vlaktes tarwe, deels geoogst. We stoppen ook even bij het plaatsje Swellendam, als derde plaatsje na Kaapstad en Stellenbos gesticht door een Nederlander. Veel invloeden van Nederlanders zijn terug te vinden in de bouwstijl van huizen en kerkjes. We rijden door tot de kustplaats Hermanus. Dit stadje ligt aan een baai met over een groot deel een toeristische boulevard met veel visrestaurants. De lunch smaakte dan ook voortreffelijk. De baai staat erom bekend dat er op dit tijdstip van het jaar walvissen te zien zijn. Iedereen van de groep heeft hier dan ook van dichtbij of verderaf walvissen gezien. We hadden ruim de tijd om te genieten van de mooie omgeving en het lekker zonnige weer. Het laatste deel van de reis, van Hermanus naar Somerset, loopt vlak langs de kust op 30-60 mtr boven de zeespiegel. Onwaarschijnlijk mooi. We zagen zelfs van dichtbij een walvis die ook zijn geweldige staart liet zien. Ondanks de lange rit hebben we een hele mooie dag gehad. In feite zou je op diverse plaatsen een aparte vakantie kunnen doorbrengen. Het hotel waar we zojuist zijn aangekomen is prima verzorgd, we blijven hier twee nachten.