pvdwoestijne.reismee.nl

Cape point

21e dag Kaap de goede hoop of Cape point is een symbolisch punt waar je als Z.A. toerist geweest moet zijn. Dit is niet het meest zuidelijke puntje maar is het gebied waar Jan van Riebeek een kolonie heeft gesticht om groenten en fruit te verbouwen voor de doorreis naar Indonesië. De tocht heen en terug beslaat de gehele dag. Het is zonnig weer, temperatuur in Kaapstad is 23 gr. Er staat een harde wind. Het eerste deel van rit heen gaat langs de Atlantische kant en is een van de mooiste kustwegen, met steile rotspartijen en baaien. Hoewel ik deze tocht eerder heb gemaakt op een vrije dag tijdens een zakenreis, is het toch weer bijzonder mooi om dit te herhalen. We rijden langs de gebieden waar de eerste kolonisten de groenten en fruit verbouwden. We stoppen voor koffie bij een havenplaatsje en voor de lunch bij een marine haven waar even verderop een locatie is waar kleine pinguïns te zien zijn. We zijn daar niet de enige toeristen, het is dringen om een foto te maken. Het zuidelijke gedeelte van het gebied is verklaard als natuurgebied, veel planten staan volop in bloei. Aangekomen bij Cape Point is het nog drukker dan bij de pinguïns. De grote houten borden kaap de goede hoop en cape point vormen voor iedereen een trekpleister om op de foto te gaan. We moeten dan ook nogal wat moeite doen om als groep daar een foto te kunnen maken. Op de foto is te zien dat je moeite moet doen om staande te blijven in de harde wind, omdat de wind aanwaait over de koude Atlantische golfstroom hebben we de jas echt nodig. Vanaf het torentje op het hoger gelegen deel op de punt heb je een uitzicht over de zee waar twee oceanen samenkomen; Atlantische en Indische oceaan. Terug in Kaapstad heeft een deel van onze groep gekozen om te eten in een restaurant aan het waterfront. Morgen staat de tafelberg op het programma, het is nog onzeker of dit doorgaat, de afgelopen dagen was de kabelbaan buiten bedrijf vanwege de harde wind.

Jacco en Nicole

Jammer dat het zo hard waait. Hopelijk is het weer morgen wat rustiger zodat jullie toch de tafelberg kunnen bezoeken!
Krijg helemaal zin in zo'n reis als ik jullie verhalen zo lees! Geniet nog van jullie laatste dagen daar! Bereid je maar voor op somber weer hier in Nederland. Of neem de zon van daar mee naar hier :-)
Lieve groet!