pvdwoestijne.reismee.nl

de eerste twee dagen Lombok

(Sorry dat ik maar twee foto's heb geplaatst. Ik had er veel meer geselecteerd, maar het internet werkt hier bijna niet. Ik hoop dat de rest morgen wel lukt)

9 juni

(Deze dag hadden we geen wifi)

Gisteren gingen we naar Lombok. Het verhuizen met de koffers is heel simpel. Je moet alleen zorgen dat ze ingepakt en dicht zijn. Alles word voor je gedragen. De helpers schieten naar voren om je koffer te dragen van de ene plek naar de andere plek. Ik heb voordat we op vakantie gingen een nieuwe koffer gekocht. De koffer heb je vast wel op de foto's gezien. Hij is zwart met wit. Ik ben er trots op maar ik kan hem nergens dragen! Tot nu toe heb ik er misschien 50 meter mee gelopen meer niet. Zo werden onze koffers vanmorgen ook gedragen naar een kleine gele speedboot die aan het strand lag.

Het waaide heel hard en er waren behoorlijke gevolgen. De boot ging behoorlijk te keer. Mama die toch al geen held is had het zwaar te verduren. Ik vond het juist heel leuk als we zo hard heen en weer vlogen over de golven. Het was ongeveer 15 min. varen naar Lombok. Op het strand bij Lombok stonden 2 mannen op ons te wachten. De ene man was de chauffeur en de andere was de gids. Ook zij hebben onze koffers weer in de auto gedragen.

De dorpjes in Lombok zien er net zo slordig uit als in Bali, alleen dan zonder tempels. Op Lombok zijn de meeste mensen moslim. Ieder dorp heeft zijn eigen moskee. We zijn met de auto langs de noord kant van Lombok naar de vulkaan gereden. De natuur is hier erg mooi.

Het hotel waar we nu zitten is op de helling van een vulkaan. Het hotel is heel eenvoudig, maar het is gelukkig maar voor 1 nacht. Wel heb je hier een heel mooi uitzicht over de jungle en een waterval. Ook zie je vanaf hier de zee liggen. We hebben nog even bij het hotel geluncht en zijn daarna met de gids en chauffeur een wandeling door de jungle gaan lopen. We gingen naar een waterval waar veel lokale bewoners onder gaan staan. Je krijgt dan een soort massage van de waterval zeggen ze.

Wij zijn er alleen wezen kijken natuurlijk. Verder zijn we nog door de jungle gelopen en het was best mooi. Ik hoop alleen niet dat dit voor herhaling vatbaar is, want met deze tropische hitte krijg je het te warm als je veel loopt. Op de foto's kun je zien dat de mensen die in de jungle leven heel primair leven.

Na 2 uur was de wandeling afgelopen en zijn we gaan relaxen bij het hotel. De gids en chauffeur zitten in een laag krotje achter ons huisje. Mijn moeder vroeg nog aan ze of het een beetje te doen was. Zij antwoorden daar op: ‘Als jullie maar gelukkig zijn dan zijn wij dat ook'.

Dit is tot nu toe de enige plek waar de temperatuur daalt als het avond word. We hebben dan vanavond ook een vest aan gedaan met het avond eten. Nu gaan we vroeg slapen, want morgen vertrekken we om 8 uur. Het schijnt dat we een hele drukke dag krijgen. Ik ben benieuwd!

10 juni

Deze dag is geciteerd door ma.

Vanmorgen vroeg om 6 uur heb ik een schitterende zonsopgang gezien vanuit het hotel in Senaru op 1500 meter hoogte met uitzicht op de zee. Na een vroeg ontbijt vertrokken we om 8 uur met gids en chauffeur om een tocht te maken door de bergen, zodat we zo dicht mogelijk met de auto bij de Rinjani (vulkaan) konden komen. Onderweg zagen op een behoorlijke hoogte soort kassen waar ze aardbeien kweekte. De weg was heel slecht, dus we zijn behoorlijk geschud, maar gelukkig reed de chauffeur heel goed en voorzichtig. We kwamen door eenzame, armoedige dorpjes. Waarbij we ons niet voor kunnen stellen dat je er kunt leven. Bij een foto stop liep Suzanne tegen een plant die haar voet vol met haakjes/nageltjes achter liet. Het waren er meer dan 20. Gelukkig hadden we een pinset en konden we ze er een voor een uithalen. De gids zei dat de plant niet giftig was.

Op het hoogste punt van de weg zijn we even uitgestapt, maar niet te lang want daar was het fris en er stond een keiharde wind. Vervolgens gingen we rijden door een tropisch regenwoud en kwamen we heel veel aapjes tegen. Ook zagen we een varaan de weg oversteken. Het was geen grote varaan.. Hij was maar 1 meter lang. Naarmate we verder afdaalden werd de weg gelukkig beter. In een lokaal restaurant hebben we verse juice gedronken(banaan, orange en cocusnoot) en een kop Lombok koffie. Toen zijn we door gereden naar het zuiden, waar we aan de zee geluncht hebben. Op het strand kwamen heel veel kinderen naar ons toe om kettinkjes etc. te verkopen. Hartverscheurend maar je kan er niet aan beginnen. Ze achtervolgden ons tot bijna in de auto. 's Middags hebben we nog een weverij bezocht waar Suzanne het ook mocht proberen (zie foto's). Het is zwaar werk voor die meisjes. Ik heb toch maar een klein kleedje gekocht. Daarna bezochten we een origineel Lombok dorp, zogenaamd Sasak village. Ze leven in bamboe hutjes. 150 hutjes voor ongeveer 700 mensen totaal. De traditie wil dat ze alleen binnen hun dorp trouwen. Willen ze buiten hun dorp trouwen, dan moeten ze een bruidschat van twee buffels betalen. Dat lukt niet want ze zijn heel arm. Het leven in zo'n dorpje is primitief.

Hierna gingen we naar Sengigi naar ons hotel. Een totaal andere wereld. Luxe etc.

Nu zijn we moe en gaan niet te laat slapen.

Floris

He hallo allemaal daar op Lombok. Volg natuurlijk de reis en lees elke dag de verhalen. Leuk om te lezen.
Hier alles ok. Jesse en Lois zijn vandaag alweer niet bij Oma geweest. Jonneke heeft opgepast vandaag. Straks komt Vera op Jesse en Lois passen en gaan wij naar Gerbrand. Hij is jarig.
We hebben onze tent afgelopen weekend getest en Jesse en Lois dachten dat we al op vakantie waren, zo leuk vonden ze het. Tot later en groet vanuit Papendrecht van mijzelf, Jonneke en de kleintjes.

Sannie

Beste fam.
Iedere dag lees ik jullie belevenissen en dat zijn er nogal wat. Het is mooi jullie zo te volgen op deze bijzondere reis.
Nog een mooie week en de hartelijke groeten van Sannie