pvdwoestijne.reismee.nl

Laatste dag in Lombok

Zaterdag 11 juni

Geschreven door pa:

Vandaag stond er een fietstocht op het programma echter door een misverstand was dit niet georganiseerd. Onze gids stelde voor om in plaats daarvan een wandeltocht te maken door de dorpjes en rijstvelden. De wandeltocht begon ergens midden Lombok waar de toch al slechte wegen overgaan in middeleeuwse paden waar je goed moet kijken om nog een begaanbaar deel te vinden. De gids had eerst wat overleg met de toegestroomde lokale bevolking, al snel bleek dat de geplande route ergens geblokkeerd was. Iemand van hen wist wel een alternatief pad en bood aan om als lokale extra gids mee te lopen. Zo hadden we dus een chauffeur en twee gidsen beschikbaar. De tocht ging werkelijk via paden die alleen lopend toegankelijk zijn. Je zult het niet geloven maar ook via deze paden kwamen we langs dorpjes waar mensen een armoedig bestaan hebben.

Geschreven door Suzanne:

Onderweg kwam je alleen maar lokale bevolking tegen en geen toeristen. Het was ook heel erg afgelegen allemaal. Ik had het idee dat de mensen niet vaak westerse mensen tegen kwamen. Ze waren helemaal enthousiast als wij langs kwamen. Vooral de jongens die ik tegen kwam wilde allemaal dingen van me weten. Ik schatte de jongens zo'n 17 jaar. Het bleek dus dat ze al boven de 20 waren. Onderweg werd ik misselijk en moesten we een beetje rustig aan doen. De tocht duurde niet zo heel erg lang. Gelukkig maar want ik voelde me echt niet goed. Aan het einde van de wandeling zou de chauffeur ons ophalen. Hij stond er alleen niet, dus moesten we wachten tot de gidsen de chauffeur hadden gevonden. Ondertussen heb ik maar met wat studenten gepraat die daar toevallig waren.

Terug in het hotel ben ik maar op bed gaan liggen. Pa en ma hebben nog geluncht en bij het zwembad gelegen. Het zwembad is hier heel groot en mooi, maar ik had er nu echt geen zin in. Nu ben ik al een beetje opgeknapt. Morgen vertrekken we hier om half 6 naar het vliegveld. We vliegen eerst van Lombok naar Bali en dan vliegen we van Bali naar Timor voor de familie. We worden om half 1 opgehaald door de familie. Er komen bijna geen toeristen op Timor dus ik ben benieuwd hoe dat gaat. Ik weet ook hier niet zeker of ik wifi heb.

Geschreven door ma:

Nog een kleine aanvulling. Het was heel bizar om te ervaren: ‘s Morgens liepen we door lokale dorpjes in de jungle. Geen luxe, minimum bestaan, mensen die weinig toekomst hebben, kleine kinderen die je nieuwsgierig en vragend aankijken. Ze hebben een dagelijkse strijd om te overleven. Enkele uren later zitten we aan een lunch met red snapper(heerlijke vis), een fantastische lunch. Je wordt geholpen door 6 personeelsleden die vragen of het goed is, of je nog wat wenst, of je een fijne dag hebt, etc. We hebben uitzicht op een schitterende tropische tuin, een prachtig zwembad en uitzicht op de zee. Onvoorstelbaar, wat een tegenstelling. Groetjes aan allen en speciaal kusjes voor Jesse en Loïs.

Reacties

Reacties

Peter

Waw, wat een ervaringen allemaal. Heel interessant om mee te reizen via de verslagen. Ik lees ze niet elke dag, maar met wat ik allemaal lees en zie op de foto's, lijkt het me een reis die veel indrukken geeft en die mogelijk je kijk op het leven verandert. Veel genoegen nog met de voortzetting van deze imponerende reis.

anton breijer

Suzanne ,

fijn dat je weer wat geschreven hebt
ik hoop dat je niks verkeerts gegeten had, en dat het nu weer wat beter gaat.
Veel plezier op Timor

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!