pvdwoestijne.reismee.nl

1e en 2e dag

Zoals alle verre vliegreizen was ook deze dag een lange zit met veel lezen. De piloot beweerde dat hij tijd verloren had met het ontwijken van turbulentie gebieden en excuseerde zich daarmee dat de vlucht 20 min langer duurde. Volgens mij was de traagheid op Schiphol de oorzaak, als je een half uur te laat de lucht in gaat is dat volgens mij de oorzaak. In ieder geval we werden opgewacht door onze reisgids Liz, ze spreekt Zuid Afrikaans en doet haar best om zoveel mogelijk het Nederlands te benaderen. In het begin is het even wennen maar als je ze de hele dag door hoort vertellen dan versta je het net zo goed als Nederlands. Ze woont in Pretoria en weet alles van haar land en cultuur, en dat is waar wij voor komen. Om ongeveer 00.00 hr waren we in het hotel in Pretoria. 2e dag De tweede dag begint vroeg, 6.00 hr opstaan. We vertrekken 7.30 naar Soweto. Soweto ligt zuid westelijk van Johannesburg. Totale aantal inwoners van Johannesburg met Soweto is 4,5 miljoen, waarvan 2,5 miljoen in Soweto. We krijgen een inwoner van Soweto als gids, hij heet Linda. Wij hebben een andere voorstelling bij die naam, dus ook even wennen. We trekken met de bus door de enorme wijk, ongeveer 12 x 12 km, hier en daar staan we stil en krijgen we alles te horen van cultuur, gewoontes, de strijd van de jaren 80 en hoe Soweto als een eigen macro economie draait. We bezoeken ook het monument van de strijd waar velen zijn omgekomen door politie die met scherp schoot om de opstand te onderdrukken. Op een locale markt zagen wij een tentje vlakbij een Mc Donald restaurant waar uitgebeende koeienkoppen lagen. Linda vertelde dat van het vlees en van de maag een soort soep gemaakt werd dat lekkerder smaakte dan alle voer wat je bij Mc Donalds kan krijgen. Na de Soweto tour zijn we naar het voortrekkers monument in Pretoria gegaan. Dit monument is het grootste van Z.A. Het staat stil bij de strijd die de voortrekkers (boeren die vanuit het zuiden naar het noorden de landuitbreiding tot stand brachten) hebben geleverd met koning Dingaan en de Zoeloes. De gids was trots dat haar voorvaderen ook tot de voortrekkers behoorden. Het bewijs daarvan hebben we nog gezien in het bijbehorende museum onder het monument. Na het voortrekkers monument hebben we het huis van voormalig president Paul Kruger bezocht. Het huis als zodanig is authentiek, de ruimte is geheel als museum ingericht. Alle geschenken etc liggen hier tentoongesteld. Het is hier geweldig weer, ongeveer 25 Gr. met een lekker windje. In Pretoria bloeit momenteel de Jakaranda boom, de bloem lijkt op blauwe regen maar nu aan een boom. De bloemen komen er ook eerst aan voordat het blad uitkomt. Ik dacht dat de boom uit Brazilië afkomstig is, de straten staan er hier vol mee en geeft een prachtig paars-blauwe gloed. Nog enkele begrippen in het Z.A; Hijsbak = lift Voetsoldaat.= soldaat van de landmacht Geraas in m'n kop = ben in de war Moenie aanraak nie = niet aanraken ( dubbele ontkenning wordt veel gebruikt)

Jacco en Nicole

Goed te lezen dat jullie goed zijn aangekomen. Jullie zullen de komende tijd vast veel indrukken opdoen. Hoewel het hier vandaag ook lekker weer was, zijn we best een beetje jaloers op het temperatuurtje bij jullie... Geniet ervan! Dat vroeg opstaan kennen wij, geeft niet, je maakt lange dagen maar daardoor zie je ook veel. Thuis maar weer bijslapen :-) Fijne reis! We kijken uit naar jullie volgende verslag...
Groetjes,
Jacco en Nicole

elizabeth

Fijn dat de lange! reis goed gegaan is. We leven (reizen)met jullie mee. Heb je de steen gezien bij het voortrekkersmonument met ONS VIR JOU SUDAFRIKA?
Wellicht een foto gemaakt.Geniet van de prachtige reis en de taal. Groetjes uit Papendrecht