pvdwoestijne.reismee.nl

3e dag

3e Dag Zuid Afrika 12-10-'12 Gisteravond en vannacht was er ouderwets onweer, grote ontladingen verlichtten de hemel en ook onze slaapkamer. Vanmorgen regende het niet maar de lucht was nogal dreigend. We verlieten het hotel met al onze bagage op weg richting Paul Kruger park. Eerst bezochten we de regeringsgebouwen in Pretoria. De regering met ministeries en ambassades is gevestigd in Pretoria en het parlement half jaarlijks in Pretoria en Kaapstad. Verspilling dus van tijd en geld. De tocht richting Kruger park zal de hele dag duren. Met onderweg stopplaatsen voor koffie en lunch. Liz heeft ons de hele reis vermaakt met het vertellen van gewoontes, plaatselijke culturen, lokale en ouderwetse gerechten, hoe je iets zegt in het zuid Afrikaans Of Nederlands. Soms ontstond er hilariteit omdat zij iets normaal zegt in haar taal maar dat bij ons een andere betekenis heeft. Vlak voor de lunch begon het te regenen, wat het nu om 18.00 nog steeds doet. De lunch was erg gezellig, we ( de groep) beginnen elkaar te kennen. De verdere reis ging door een bergachtig gebied en het zicht was jammer genoeg nogal beperkt. We begonnen ons al zorgen te maken voor het weer van morgen. Liz vertelde dat ze een keer in het park is geweest met regen en nog nooit zoveel dieren heeft gezien als die dag. Geeft dus geen garantie maar weer wel hoop. Men zegt hier bij het hotel waar we nu zijn dat het morgen nog geen mooi weer is maar weinig kans op regen. We wachten maar af. Morgen moeten we 4.15 opstaan en 4.45 vertrekken. Om 5.30 worden we verwacht bij het park waar we zullen overstappen in speciale park jeeps. Dit vroege tijdstip is het meest gunstig om dieren te zien. We zijn gewaarschuwd dat het koud zal zijn op die tijd, dus dan maar de jas en lange broek aan. Er is vandaag geen wifi, men zegt hier dat dit komt door de regen. Vraag me niet om dit uit te leggen. Er ligt hier zeker geen glaskabel. Het verhaal dan maar een dag later opgestuurd en vanavond op tijd naar bed.