pvdwoestijne.reismee.nl

Zoeloedorp

8e dag, Gisteravond was er een zwaar onweer, tijdens het diner viel de spanning uit. Het noodaggregaat kon de voeding niet gelijk overnemen. Met verlichting van mobiles konden we nog een beetje doorgaan met eten. Na verloop van tijd werden er kaarsjes en olie lampen aangevoerd. Met enkele onderbrekingen kon de noodvoeding na een half uur de voeding weer overnemen. De wifi was ook uitgevallen en was vanmorgen nog niet aanwezig. Vanmorgen is het nog zwaar bewolkt. Liz verteld ons in de bus over het grote cultuurverschil hier met onze westerse cultuur. In de eerste plaats is daar de instelling van tijdsbesef, wat vandaag niet kan gebeurd morgen misschien. Het leidt er wel toe dat ziektes aan hart en bloedvaten op het platteland niet voorkomen. Daarnaast is het zo dat de man zich weinig of niet bemoeit met de opvoeding van kinderen, zijn grootste zorg is het verwekken van en de vrouwen zorgen o.a. voor de opvoeding. Bij de grens met Swaziland - Zuidafrika-kwazoeloeNatal hadden we weer hetzelfde ritueel in omgekeerde volgorde als bij binnenkomst. Vanaf de grenspost Swaziland hadden we weer een wandeling door niemandsland naar de zuidafrikaanse grenspost. Na enige tijd kwamen we bij een authentiek zoeloedorp. Een orgineel uitgedoste zoeloeman stond ons op te wachten en begon ons toe te spreken in de zoeloetaal. Later kwam daar een zoeloegids bij die ons duidelijk maakte wat de eerste man te zeggen had. Het waren eenvoudige welkomst begrippen. Na het toelatingsritueel mochten we binnen en via een bospad kwamen we bij het authentieke zoeloedorp met de hutten opgebouwd uit een geraamte van takken bedekt met riet. We kregen een rondleiding en uitleg over het leven en verhoudingen man-vrouw, hoe speren werden gemaakt, gebruiksvoorwerpen etc. Na de rondleiding kwam er een optreden van een zang en dansgroep vrouwen en mannen geheel in zoeloestijl gekleed. Deze keer gingen we niet naar een hotel, ze noemen dit een lodge. Waar het onderscheid precies ligt is me niet duidelijk. In ieder geval de lodge ligt ongeveer 4km over onverharde weg midden in de natuur. De accommodatie is wat sober maar de ligging maakt veel goed. Ook het eten is bijzonder goed. Geen wifi, dus volgende keer het verslag van een aantal dagen gelijk.