pvdwoestijne.reismee.nl

Hluhluwe Umfolozipark

9e dag Vanmorgen vroeg op (4.45 bij de receptie voor ontbijt bakje) om naar het Hluhluwe Umfolozipark te gaan, waar we na zo'n drie kwartier arriveren. De groep verdeelt zich over drie gereed staande 4-wheeldrives, ieder goed voor 10 personen. Het is hier niet zo koud als in het Kruger park. Dit park is veel kleiner dan Kruger, maar na afloop kunnen we zeggen dat dit park zeker niet minder mooi is. De hoeveelheid wild wat we zien is buitengewoon; kudde's olifanten, impala's, giraffen, Kaapse buffels, zebra's, een aantal neushoorns, bavianen en ook nog jachtluipaarden. Na een vrij lange route gingen we via een andere weg terug. Plotseling stond er een grote kolos van een olifant op onze route. De ervaren gids weet precies het gedrag en hij vertelde dat het een agressief mannetje was. Na een tijdje wachten op eerbiedige afstand, kwam hij langzaam lopend en zwaaiend met de oren op ons af. De gids reed achteruit en keerde om op een punt waar dat kon. De olifant bleef doorlopen en de gids had eigenlijk geen zin om het hele stuk terug te rijden. Wij zaten achterin en naar onze smaak kwam de kolos veel te dicht bij. Het was een spannend moment, de olifant was niet van plan ons door te laten en kwam recht op ons af tot op enkele meters. Uiteindelijk gaf de chauffeur gas tot onze grote opluchting. Hij moest nu de hele route weer terugrijden. Bij dit verhaal heb ik niet alle emoties weergegeven. De lunch was in het dorpje St. Lucia aan de kust met veel visrestaurants, dat was dus smullen. Na de lunch hadden we een boottocht op het meer van St.Lucia. Dit is een uitgestrekt meer met veel nijlpaarden en krokodillen. De kapitein van de boot stuurde vlak langs de kudde's nijlpaarden, zodat we deze beesten van dichtbij en veilig in hun natuurlijke omgeving konden zien. Ook de krokodil liet zich zien zowel aan de kant als in het water. Het diner op de lodge was weer uitstekend, braaischotel met kip, rundvlees en impala worstjes.

Ada Rodrigo

Hoi, zit aan de ontbijttafel en geniet van de spannende verhalen en mooie foto's. Mat en Jos zijn ook wel eens een boze olifant tegengekomen. Dat was ook een belevenis!! Schitterende natuur he? Wij gaan vandaag een stukje fietsen met Lise en Thijs. Martin moet in huis klussen aan de verwarming, dus kan hij geen kleine stoute jongetjes gebruiken. Maar jullie leven nu in en heel andere wereld! Jullie zullen wel veel indrukken opdoen. Indrukken die je nooit meer kwijtraakt denk ik. Nog een hele goeie reis verder met heel mooie momenten. Die leeuw moet je ook nog zien he? groeten Mat en Ada