pvdwoestijne.reismee.nl

Inkwenkwezi - East London

13e dag, Eindelijk na 4 dagen hebben we weer wifi. Vandaag een reisdag, vanaf de Drakensbergen naar East London. Afstand ongeveer 500km. Uiteraard stoppen we voor koffie in-uit en lunch. Er zijn ook reisprogramma's die dit deel overslaan en vanaf Swaziland vliegen naar port Elizabeth, wij hebben gekozen voor de reis met de bus omdat we het landschap daartussen niet willen overslaan. Het landschap is zeer gevarieerd, heuvelachtig en met veel dorpjes van de Xosa bevolking. Het weer onderweg was prachtig, na een lange reis kwamen we aan bij een lodge. Deze lodge is eigendom van twee broers, zij organiseren allerlei activiteiten voor toeristen en conferenties. Het landgoed in beheer beslaat een oppervlak van 8 bij 18 km. Zij hebben dit ingericht als wildpark waar zij safari's organiseren. 14e dag De eigenaars hebben een compleet dagprogramma voor ons opgesteld waar een aantal onderdelen naar keuze kunnen worden ingevuld. Uiteraard kiezen wij voor de safari. We hebben al twee safari's gehad en krijgen er geen genoeg van om vanuit zo'n speciale jeep het wild in de natuur te bekijken. Uiteraard is de omvang en beheer in dit relatief kleine park beperkt en wat aangepast. Zo zijn er geen olifanten en de neushoorns lopen rond met afgezaagde hoorn, ter voorkoming van stroperij. Uiteindelijk hebben we de leeuwen gezien. Er zijn 16 leeuwen in dit park, waarvan 8 witte leeuwen. De witte leeuw is erg zeldzaam en was bijna uitgeroeid, de hoofdman van de bevolking beschouwde het als een teken van macht om de huid van de witte leeuw te dragen. De jeep parkeerde op enkele meters van de groep en zo stonden we oog in oog met deze tot de tanden toe bewapende wilde dieren. Ze lagen te luieren en hadden alleen oog voor impala's die in de verte zichtbaar waren. Zolang we blijven zitten en niet buiten de wagen hangen worden we niet als prooi gezien. Naast de leeuwen was er veel wild te zien, o.a. neushoorn, gnoe, zebra's, struisvogels etc. Het volgende programma punt was een excursie naar twee olifanten van ongeveer 12 jaar. Iedere olifant had een eigen gids die altijd bij deze olifant aanwezig is en erg vertrouwd zijn met elkaar. Deze gidsen gaven uitleg en demonstraties over het gedrag en leven van de olifant. Tenslotte mocht iedereen de olifant voeren en aanraken. Na de lunch mochten we in een afgezet gedeelte waar 3 jachtluipaarden leven. De oppasser floot een paar keer en daar kwamen ze op ons af. Deze beesten zijn in hun bezit gekomen toen ze twee dagen oud waren. Ze zijn gewend aan de mens en iedereen kon deze bijna volwassen prachtige dieren strelen. Het is de bedoeling dat deze dieren teruggaan naar de natuurlijke omgeving. Bij een oefening bleek dat zodra hij wordt losgelaten hij op jacht gaat, zijn eerste prooi was een struisvogel. Verder hadden we nog een strandwandeling aan de kust. Op een afstand van ongeveer 500mtr zagen we de fontein van een walvis.