pvdwoestijne.reismee.nl

Knysna boottocht

17e dag, Vandaag een vrije dag om uit te slapen of deel te nemen aan een van de optionele toeristische attracties. Een aantal van de eerder omschreven activiteiten vallen onder de extra's, zoals ook deze opties. Wij hadden gekozen voor de boottocht en wandeling. Bij Knysna stroomt een rivier in de oceaan, er is hier een uitmonding naar zee die lijkt op een Noorse fjord. Een smalle opening naar zee, geflankeerd door vrij steile kliffen van ongeveer 200 a 300 mtr hoog. Iets verder landinwaarts ligt een meer met een aantal schiereilanden. De boottocht startte ongeveer 1 km vanaf het hotel. Het bleek dat er ook een aantal mensen van een Fox reisgezelschap hadden ingeschreven voor deze optie. Vlak voor het inschepen ging het regenen. Gelukkig werden er doorzichtig plastic schermen neergelaten zodat de open zijkanten niet al te veel regen binnen lieten. Het uitzicht was daardoor behoorlijk beperkt, bovendien zorgde de grijze regendeken voor een verdere zichtbeperking. De gids (niet onze gids) draaide haar ingestudeerde verhaal af met een lach, alsof het zonnig weer was. Op de schiereilanden waren huizen te zien die we in Nederland betitelen als de "goudkust". Liz had ons ook al verteld dat hier in Knysna veel "oud geld" aanwezig is. Aan het eind van het meer, vlak bij de kliffen was een restaurant met aanlegsteiger. We konden daar met gereedstaande overdekte wagens voorzien van banken en overkapping naar boven gebracht worden. Uiteraard stapten alle toeristen in de wagens, omhoog lopen in de regen was niet zo aantrekkelijk. De gids vertelde ons dat er minimaal tien mensen op de open auto moesten zitten, zonder dat zou de auto onvoldoende grip hebben op de steile helling. Niemand had zin om in de regen te gaan, dus bleef iedereen zitten. De meeste mensen van de fox groep verloren als eerste hun geduld en stapten uit om te gaan lunchen in het restaurant De overgeblevenen (waarvan alle SRC deelnemers) nieuwsgierig naar de afloop bleven zitten. Uiteindelijk werden er een aantal mensen van het keukenpersoneel opgetrommeld om op de auto te gaan zitten en zo zijn we toch in de regen naar boven gegaan. Het uitzicht op de kliffen is fantastisch mooi, aan de ene kant de oceaan aan de andere kant het meer met de mooie huizen op de eilanden en aan de oevers. Zelfs bovenop de kliffen staan prachtige huizen en vakantie verblijven. Dit alles in schril contrast met de krottenwijken bij binnenkomst van Knysna over de toegangsweg. De toegang vanaf de oceaan naar Knysna is erg smal met gevaarlijk rotsen. Van het aantal zeeschepen die hier een poging hebben ondernomen om aan te meren zijn er een aanzienlijk aantal vergaan op de rotsen. Knysna was dan ook een van de gevaarlijkste havens ter wereld. Uiteindelijk is besloten dit als verboden gebied te verklaren voor zeeschepen. De regen was inmiddels gestopt en we konden na de afdaling met mooie uitzichtpunten, de lunch genieten in het restaurant. Het eten in het restaurant (inbegrepen in deze attractie) was fantastisch. Bij terugkomst stonden Liz en André met de bus ons op te wachten, ze was ongerust dat we helemaal nat geregend waren en door de regen naar het hotel moesten lopen. We voelen ons gelukkig dat we een gids hebben getroffen die zo begaan is met de groep.