pvdwoestijne.reismee.nl

Walvis spotten

16e dag Vandaag de tuinroute naar Knysna. De tuinroute is zo genoemd vanwege de grote variatie van planten en bomen op deze route. Erg opvallend zijn dan ook de verschillende bomen en heesters waarvan de meeste in kleurrijke bloei staan. We vertrekken dus vanuit Port Elizabeth, waar we op het bordes van het hotel de zwaar beladen container schepen zien binnen lopen en de carferries zien vertrekken. We rijden nog een rondje door de stad, de oude gebouwen die er zijn stellen niet zoveel voor. We staan nog even stil bij een monument voor Mandela en maken wat foto's. Onderweg stoppen we bij een toeristisch punt aan de kust waar we een wandeling hebben over de rotsen, het pad is geëffend met trapjes etc. voor de toeristen. Na enige tijd lopen komen we bij drie hangbruggen met overspanningen van ongeveer 30 mtr. Andere reisgezelschappen komen ook terecht op dit punt, we ontmoeten Nederlanders van Fox en ook nog een Duits gezelschap. Na terugkomst van de wandeling met prachtige plaatjes op zee, kunnen we in het restaurant de gereserveerde lunch nuttigen. Zo'n drie kwartier van Knysna komen we in een dorp waar we walvis spotten hebben gepland. Opvallend is dat we bij veel activiteiten moeten tekenen dat we afstand doen van al onze rechten om te claimen. Waarschijnlijk is dit wel eens mis gegaan en uit voorzorg moeten we dus tekenen voor iedere activiteit met enig risico. We krijgen allemaal een zwemvest om, voor het geval dat. Het bootje waarin we gaan is niet al te groot, er staan ongeveer 5 bankjes op rij en op ieder bankje zijn 5 personen gepland. Het bootje is van het type platbodem en ligt op het strand op ons te wachten. Als iedereen heeft plaatsgenomen wordt hij van de kant geduwd door een trekker (het bootje staat op een kar waar het vanaf glijdt zodra het water voldoende draagkracht biedt. Het bootje is redelijk kort, dus alle golf bewegingen hebben veel invloed op de bewegingen van de boot. Na een uur varen hebben we nog niets gezien. De bestuurder van de boot staat in contact met andere toeristen bootjes dit bleek uit het feit dat we opeens met volle vaart verder uit de kust gingen en bij een ander bootje terecht kwamen. Hier was dus een walvis te zien. Na even wachten werd ons geduld beloond, van vlakbij zagen we om beurten een walvis met jong boven water komen. Het jong was ongeveer 3 maanden oud en gebruikt volgens de gids 400 ltr moedermelk per dag en groeit daardoor 30 cm per dag. Het jong is geboren in de buurt van Mozambique en ze zijn op weg naar Antarctica, nog 4000 km. Na zo'n 10 minuten in de buurt van de walvis zijn we teruggekeerd, we zaten ongeveer 15 km uit de kust op de Indische oceaan. Eenmaal retour bij de kust voeren we vlak langs rots plateau's, op deze plateau' s krioelde het van de Afrikaanse pelsrobben, ik schat wel enige duizenden. Prachtig om te zien zo van dichtbij vanuit zee. Na terugkomst aan land zijn we doorgereden naar een hotel in Knysna, in de provincie Westkaap.

Antoinette

Ha Coby en Piet,
Net jullie reisverslagen gelezen. Wat een indrukwekkende verhalen. De indrukken die jullie nu opdoen zijn onvergetelijk, en op deze manier kunnen wij een beetje meegenieten. Al de dieren die jullie al gezien hebben, het lijkt mij ook fantastisch. Geniet er nog maar van. Hier is alles ok. Suzanne hobbelt vrolijk rond en mist jullie natuurlijk af en toe wel. Ze redt het wel! Fijne vakantie nog.

Sannie

Beste fam.

Dat was een mooie trip zo te lezen.
Je kan je wel uitleven met je fotoapparatuur he Piet. Heb je de walvis nog goed in beeld gekregen?
Leuk om de verhalen te volgen.
Geniet nog van de laatste week.
Groetjes van Sannie

Bert-Jan en Catrien

ha Piet en Coby,
Wat een belevenissen allemaal, bijna teveel om te verwerken.
Gelukkig houden jullie het reisblog goed bij. fijn dat we ook zo een klein beetje "mee" kunnen reizen.
Nog een goede week toegewenst.
Hartelijke groeten.

Bert en Nellie

Hallo,
Geweldig al die belevenissen. Spannend om in zo'n wiebelboot te zitten om walvissen te spotten. Ik krijg steeds meer respect voor jullie. We zien uit naar de foto's van de Leeuw.
Nog een fijne vakantie verder gewenst en een goede reis terug.
Groeten Bert en Nellie