pvdwoestijne.reismee.nl

Oudshoorn

18e dag Vanuit Knysna vertrekken we richting Oudshoorn. We volgen nog een deel van de tuinroute, met hier en daar een schitterend uitzicht over zee. Na een uurtje bereiken we een bergrug met een bergpas van 800mtr. Deze bergrug vormt de afscheiding van de kust naar het binnenland, daarachter ligt een hoogvlakte begrensd in het noorden door de Swartberge. Het klimaat en de plantengroei is totaal anders; droog en warm, vetplanten en dergelijke. In dit gebied, de kleine karoo komen veel struisvogel boerderijen voor. Zoals alle rondreizen in dit gebied gaan wij ook naar de struisvogel boerderij die geheel is ingericht op het toerisme. We krijgen een rondleiding waar we worden bijgepraat over alles wat de struisvogel aangaat, inclusief het gebruik van de veren op de dameshoeden vroeger. De liefhebbers kunnen ook nog op een struisvogel zitten en gefotografeerd worden. Tenslotte krijgen we ook nog een struisvogel race te zien. De boerderij heeft 32 mensen in dienst voor het toerisme en 16 voor de boerderij zelf. Iets voorbij Oudshoorn stoppen we bij "Kobus se gat" voor de lunch. Het barbecue vlees en overige gerechten waren voortreffelijk. Als attractie organiseerde Kobus ook een tocht naar de Swartberg pas. Deze pas vormt een doorgang naar het noorden, is gemaakt in 1880 en wordt nu alleen nog door lokale bewoners gebruikt. De weg is onverhard. Vervolgens was er nog een optioneel bezoek aan een grot. André bracht ons naar de Lodge waar we 1 nacht zullen verblijven. De lodge is schitterend gelegen tussen de bergen. De eigenaar heeft werkelijk alles gedaan om het voor de toeristen aantrekkelijk te maken en is daar goed in geslaagd. Overal staan klimrozen in volle bloei, de bloemen zijn zeldzaam vol en groot. Iedereen wilde hier wel langer blijven dan 1 nacht, vooral ook met dit mooie weer en aangename temperatuur.