pvdwoestijne.reismee.nl

4e dag Kruger park

4e Dag, Kruger park Vroeg opstaan, kwart voor vijf stonden we bij de bus en half zes bij de ingang. Als je later bent moet lang wachten in de file voor toegang. Eenmaal binnen splitste de groep in drieën, speciale hoge jeeps met drie banken in tribune opstelling en chauffeur stonden gereed. Het Kruger park is ongeveer 350 x 65 km groot en doorkruist met geasfalteerde en ongeasfalteerde wegen. Het park is destijds ingericht omdat door toenemende bevolking er geen plaats meer was voor de dieren en dit deel van Z.A. van oudsher een malaria gebied was. We slikken dus nu ook stipt uit voorzorg de malarone pillen. De jeeps zijn voorzien van zonne/regendak en zijn open tot buikhoogte. Liz had ons gewaarschuwd dat het behoorlijk koud zou zijn, dus waren we goed gekleed. Toen de jeep eenmaal ging rijden (ongeveer 50km/hr) voelden we pas goed dat het steenkoud was. Al snel konden we de eerste dieren in het wild zien. Een bijzondere ervaring, de rollen zijn omgedraaid tov een bezoek aan de dierentuin. We hebben bijzonder veel verschillende dieren van dichtbij gezien, van de grote vijf ontbrak de leeuw. De andere twee groepen die een iets andere weg volgden hadden wel het geluk, een hele familie leeuw passeerde de weg en liepen vlak langs de auto's. Via de radio werd onze chauffeur ingelicht, toen we 10 min later ter plekke arriveerden waren ze net uit het zicht. Tot 4hr hebben we rondgereden in het park, de regen was rond 10hr gestopt en tegen de middag was het zonnig weer. Vanavond staat er een braai op het menu (barbecue). Kusjes voor de kleinkindjes.

3e dag

3e Dag Zuid Afrika 12-10-'12 Gisteravond en vannacht was er ouderwets onweer, grote ontladingen verlichtten de hemel en ook onze slaapkamer. Vanmorgen regende het niet maar de lucht was nogal dreigend. We verlieten het hotel met al onze bagage op weg richting Paul Kruger park. Eerst bezochten we de regeringsgebouwen in Pretoria. De regering met ministeries en ambassades is gevestigd in Pretoria en het parlement half jaarlijks in Pretoria en Kaapstad. Verspilling dus van tijd en geld. De tocht richting Kruger park zal de hele dag duren. Met onderweg stopplaatsen voor koffie en lunch. Liz heeft ons de hele reis vermaakt met het vertellen van gewoontes, plaatselijke culturen, lokale en ouderwetse gerechten, hoe je iets zegt in het zuid Afrikaans Of Nederlands. Soms ontstond er hilariteit omdat zij iets normaal zegt in haar taal maar dat bij ons een andere betekenis heeft. Vlak voor de lunch begon het te regenen, wat het nu om 18.00 nog steeds doet. De lunch was erg gezellig, we ( de groep) beginnen elkaar te kennen. De verdere reis ging door een bergachtig gebied en het zicht was jammer genoeg nogal beperkt. We begonnen ons al zorgen te maken voor het weer van morgen. Liz vertelde dat ze een keer in het park is geweest met regen en nog nooit zoveel dieren heeft gezien als die dag. Geeft dus geen garantie maar weer wel hoop. Men zegt hier bij het hotel waar we nu zijn dat het morgen nog geen mooi weer is maar weinig kans op regen. We wachten maar af. Morgen moeten we 4.15 opstaan en 4.45 vertrekken. Om 5.30 worden we verwacht bij het park waar we zullen overstappen in speciale park jeeps. Dit vroege tijdstip is het meest gunstig om dieren te zien. We zijn gewaarschuwd dat het koud zal zijn op die tijd, dus dan maar de jas en lange broek aan. Er is vandaag geen wifi, men zegt hier dat dit komt door de regen. Vraag me niet om dit uit te leggen. Er ligt hier zeker geen glaskabel. Het verhaal dan maar een dag later opgestuurd en vanavond op tijd naar bed.

1e en 2e dag

Zoals alle verre vliegreizen was ook deze dag een lange zit met veel lezen. De piloot beweerde dat hij tijd verloren had met het ontwijken van turbulentie gebieden en excuseerde zich daarmee dat de vlucht 20 min langer duurde. Volgens mij was de traagheid op Schiphol de oorzaak, als je een half uur te laat de lucht in gaat is dat volgens mij de oorzaak. In ieder geval we werden opgewacht door onze reisgids Liz, ze spreekt Zuid Afrikaans en doet haar best om zoveel mogelijk het Nederlands te benaderen. In het begin is het even wennen maar als je ze de hele dag door hoort vertellen dan versta je het net zo goed als Nederlands. Ze woont in Pretoria en weet alles van haar land en cultuur, en dat is waar wij voor komen. Om ongeveer 00.00 hr waren we in het hotel in Pretoria. 2e dag De tweede dag begint vroeg, 6.00 hr opstaan. We vertrekken 7.30 naar Soweto. Soweto ligt zuid westelijk van Johannesburg. Totale aantal inwoners van Johannesburg met Soweto is 4,5 miljoen, waarvan 2,5 miljoen in Soweto. We krijgen een inwoner van Soweto als gids, hij heet Linda. Wij hebben een andere voorstelling bij die naam, dus ook even wennen. We trekken met de bus door de enorme wijk, ongeveer 12 x 12 km, hier en daar staan we stil en krijgen we alles te horen van cultuur, gewoontes, de strijd van de jaren 80 en hoe Soweto als een eigen macro economie draait. We bezoeken ook het monument van de strijd waar velen zijn omgekomen door politie die met scherp schoot om de opstand te onderdrukken. Op een locale markt zagen wij een tentje vlakbij een Mc Donald restaurant waar uitgebeende koeienkoppen lagen. Linda vertelde dat van het vlees en van de maag een soort soep gemaakt werd dat lekkerder smaakte dan alle voer wat je bij Mc Donalds kan krijgen. Na de Soweto tour zijn we naar het voortrekkers monument in Pretoria gegaan. Dit monument is het grootste van Z.A. Het staat stil bij de strijd die de voortrekkers (boeren die vanuit het zuiden naar het noorden de landuitbreiding tot stand brachten) hebben geleverd met koning Dingaan en de Zoeloes. De gids was trots dat haar voorvaderen ook tot de voortrekkers behoorden. Het bewijs daarvan hebben we nog gezien in het bijbehorende museum onder het monument. Na het voortrekkers monument hebben we het huis van voormalig president Paul Kruger bezocht. Het huis als zodanig is authentiek, de ruimte is geheel als museum ingericht. Alle geschenken etc liggen hier tentoongesteld. Het is hier geweldig weer, ongeveer 25 Gr. met een lekker windje. In Pretoria bloeit momenteel de Jakaranda boom, de bloem lijkt op blauwe regen maar nu aan een boom. De bloemen komen er ook eerst aan voordat het blad uitkomt. Ik dacht dat de boom uit Brazilië afkomstig is, de straten staan er hier vol mee en geeft een prachtig paars-blauwe gloed. Nog enkele begrippen in het Z.A; Hijsbak = lift Voetsoldaat.= soldaat van de landmacht Geraas in m'n kop = ben in de war Moenie aanraak nie = niet aanraken ( dubbele ontkenning wordt veel gebruikt)

Zuid Afrika

10 oktober 2012 om 10.20 zullen wij vertrekken naar Zuid Afrika, Johannesburg.

Onze reisplanning en programma kunt U vinden bij SRC cultuurvakanties 'Hoogtepunten Zuid-Afrika', reisduur 24 dagen.

Wij zullen zoveel als mogelijk is jullie via deze website informeren over onze ervaringen.

Gr. Piet & Coby

Het allerlaatste verhaaltje

De laatste dag.

Geschreven door pa

We hebben twee rustige dagen gepland op het eind, ook om Suzanne het toeristische deel Kuta te laten zien. Er zijn hier veel luxe hotels en westerse winkels met dito prijzen. We gingen via het strand naar de grote discovery shopping centre gewandeld waar de vrouwen ' kijken maar niet kopen' in ieder geval niet al te veel kochten. We hebben geluncht in het Segara restaurant waar je als het ware vanaf een tribune op de zee kijkt, waar de hoge golven een heftige branding veroorzaken. Terug in het hotel hebben we genoten van het tropische zwemparadijs met ligbanken en alles wat je kan bedenken om het voor de mensen aangenaam te maken.

'S Avonds zijn we opgehaald door Herry (een neef van Lala en Hendrik) en zijn we gaan eten aan het strand van Jimbaran, waar de Red Snepper (een soort zeebaars) klaargemaakt op de barbecue uitstekend smaakte. Later kwamen er ook nog Balinese danseressen met de bekende gambalan muziek de sfeer verhogen. Suzanne mocht ook nog op de foto met de danseressen. Door deze drukte had ik de trilfunctie van een SMS gemist. Pas bij de tweede SMS van Hendrik zag ik de twee berichten. Bij het voorlezen van Hendrik's bericht dat Suzanne was geslaagd kwam de ontlading van de spanning die de hele dag aanwezig was. Suzanne huilde van blijdschap.

Wij willen iedereen die ons heeft gevolgd bij deze reis bedanken voor de belangstelling, wij hebben op onze beurt met belangstelling jullie reacties gelezen. Het geeft een goed gevoel om contact te houden met familie, buren, vrienden en kennissen vanuit dit verre oord.

Vandaag moeten we om 2hr uit de hotelkamer zijn, daarna gaan we onze laatste lunch aan het strand nemen, om 5hr worden we opgehaald om naar het vliegveld gebracht te worden.

We vertrekken om 19.30 en zijn om 23.00hr in Kuala Lumpur, waar we om 24.00 hr vertrekken naar Amsterdam. We zullen daar arriveren om 6.00hr. (12 hr reizen inclusief tijdsverschil) We hopen te kunnen slapen anders wordt het een lange saaie rit.

Geschreven door Suzanne

Ik wil iedereen bedanken voor de felicitaties! Ik voel me enorm opgelucht en blij en heb de vakantie nu goed afgesloten. Ik ga met een goed gevoel naar huis. We verlangen nu alle drie wel naar huis. Eindelijk geen 3x per dag meer uit eten en eindelijk weer eens normaal brood. De nasi en noodles werd ik spuugzat. Doe nu maar weer lekker andijvie met rookworst. Oja en je eigen bed is natuurlijk ook heel erg fijn. Ik wil ook iedereen bedanken voor de reacties. Ik vond het erg leuk om ze te lezen en het motiveerde me ook weer om te schrijven. Ik ben achteraf wel blij dat ik een weblog heb gemaakt, want ik zou het nu niet meer zo kunnen na vertellen. Nu gaan we maar wachten tot we eindelijk terug mogen vliegen.

Geschreven door ma

We verlangen naar huis. We hebben een fijne vakantie gehad. We zijn ook heel dankbaar dat het tot nu toe met oma van de Woestijne goed gegaan is. Nog een lange vliegreis en we hopen en bidden op een veilige vlucht en een weerzien met allen. Groetjes ma.

Leuke mededeling!!!!

IK BEN GESLAAGD VOOR MIJN HAVOEXAMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Er valt nu heel veel stress van me af. Ik schrijf deze dag nog wel een verhaaltje, maar eerst ga ik even genieten van het idee dat ik ben geslaagd!

Back to Bali

Gisterenmiddag zouden we om half 2 vliegen naar Denpasar. Toen we aankwamen op het vliegveld stond heel de familie daar op ons te wachten. Ze gingen ons allemaal uitzwaaien. Het afscheid nemen ging heel snel want onze koffers werden al door een of andere idioot door de security check gedaan. We hebben 1,5 uur moeten wachten in de gate. Ondertussen als je daar zit gaan allemaal mensen (meestal mannen) tegen je praten. Wij vielen nogal op als enige blanken. Ik negeer de meeste maar want ik word er niet goed van. Ma die praat wel gewoon met de mensen daar.

Toen we in Denpasar waren aangekomen hebben we een taxi genomen naar het hotel. Ik voelde me gelijk weer op vakantie. Het vriendelijke personeel in de hotels, de welkomsdrankjes, de mooie kamers en een heel mooi zwembad natuurlijk. Ook vond ik de stad Kuta gelijk heel gezellig. Het heeft dan veel toeristen, maar voor mij brengt dat juist sfeer in de stad. We zijn maar meteen naar het strand gelopen en naar het restaurant gegaan waar Hendrik en Lala zijn getrouwd. We hebben daar eerst wat gedronken en daarna wat gegeten. Het was een gezellige avond.

Vandaag gingen we met een catamaran (zeilboot) naar een eiland varen. Er gingen rond de 15 mensen op de boot dus het was lekker rustig. Je kreeg lekkere drankjes en hapjes. Ook lagen er matjes op het dek zodat je lekker kon zonnen. Het was best luxe.

Het schijnt dat er in juni de meeste wind op zee is. Dat hebben we gemerkt. Er waren hele hoge golven en dan bedoel ik golven van rond de 4 meter hoog (van top tot dal). We knalden dus echt over de golven. De tocht duurde 2 uur. Om 11 uur waren we op het eiland. Het was echt super mooi daar. Niet druk en heel gezellig. Ook een blauwe zee met wit strand en een mooi zwembad daar achter. We gingen maar een plekje zoeken onder de hutjes. Mijn vader en ik zijn op snorkeltour gegaan om 12 uur. Het viel mij op dat het water hier niet heel warm is. Hoe dat kwam weet ik niet, maar ik ben niet te lang in het water gebleven. Na de snorkeltour mochten we lunchen van een barbecue. Het eten was ook erg lekker. Mijn moeder en ik hebben die middag een massage genomen. Ik had nog nooit een echte massage gehad, maar het was heel lekker! Eerst werd mijn rug gemasseerd en daarna mijn voeten en benen. Een half uurtje genieten. Verder hebben we nog een uurtje gerelaxt op het eiland. Ik heb nog een beetje in de zon gelegen, maar niet voor lang. De zon is hier echt bloedheet.

Om kwart voor 4 gingen we weer terug met de catamaran. Toen begon het drama. Nouja het begin was leuk. De golven waren nog hoger geworden. Het dek van de boot werd overspoeld met water en je kon daar dus niet meer zitten. Ik vond het heel leuk om over die hoge golven te gaan. Maar na 1 uur werd ik misselijk. Ik ben naar achteren gelopen waar nog 8 mensen zaten ongeveer. 4 van deze mensen lagen kotsmisselijk op de bankjes. En nu hoorde ik daar ook bij. Het verbaasde mij dat mijn moeder nergens last van had, alleen van angst dan. Het laatste uur was echt verschrikkelijk en de boot bleef maar heftig over de golven gaan. Iedereen die misselijk was zat ook met een zakje voor zijn mond. En dan kwam het personeel nog lekkere hapjes brengen. Wat ik best sneu vond want ze hadden er echt heel veel gemaakt en het zag er ook nog eens heel lekker uit. Gelukkig waren er nog wat mensen die van eten hielden en die de halve schaal leeg aten.

Om 6 uur 's avonds kwamen we weer aan in de haven. We zijn toen naar het hotel gebracht en hebben hier in de straat lekker gegeten (the green garden). Ik voel nu nog steeds alles schommelen dus ik hoop dat dat snel over gaat.

Eten bij de Familie

Gisteren begon de dag rustig. We zouden pas in de loop van de middag naar de familie gaan. Mijn vader ging die middag een stukje lopen buiten het hotel. Hij zag dat er heel veel armoede was buiten de muren van het hotel (zie foto). Ongeveer 10 min. verder was een ‘best wel luxe' restaurant. Het was waarschijnlijk bedoeld voor de toeristen hier. We zouden daar die middag gaan lunchen, alleen het er naar toe lopen was echt drama. De mensen hier zien bijna nooit blanke mensen. Dus toen we langs de weg naar dat restaurant liepen werden gigantisch bekeken. Het was echt heel vervelend. Ook werd er alleen maar naar ons getoeterd door auto's. Ik was blij toen we eindelijk in het restaurant zaten. We hebben daar best wel lekker gegeten. De terug weg naar het hotel was weer hetzelfde drama.

Eind van de middag werden we opgehaald door een taxi en zijn we naar de familie gegaan. Ze hadden allemaal eten voor ons gemaakt. We kregen vis, kip, rijst en zelfs patat. Maar wel speciaal voor ons want hun houden niet van patat. Ook kregen we cola en bier. Het was heel erg gezellig om daar te eten. Iedereen zit op de grond met een bordje en je eet gewoon met je handen. Zelfs de rijst eet je met de handen. Voor ons hadden ze wel wat bestek. Het eten was best lekker alleen veel te pittig. Me ouders en ik stonden in brand. We hebben het maar weggespoeld met wat bier. Het was wel leuk om te weten hoe hun altijd eten. De avond was heel gezellig.

Vandaag vliegen we naar Kuta (Bali). We vertrekken hier om half 2 in de middag. Dan is het half 8 's ochtends in Nederland. Kuta is heel toeristisch en daar zijn ook veel Nederlanders. Daar ben ik nu echt even aan toe! We blijven daar de laatste 4 dagen.